Pestproblemen aanpakken
Pesterijen kunnen altijd de kop opsteken, ook in KiVa-scholen. Van zodra een pestprobleem zichtbaar wordt of gemeld wordt, komt het de school toe om te reageren. Dat gebeurt best op maat van elk probleem. De leden van het KiVa-kernteam maken tijdens de intensieve training kennis met een waaier aan interventiemethodes. Onderstaand schema verduidelijkt welke gespreksvormen en interventies tijdens de KiVa-training aan de
deelnemers worden aangereikt en verkend.
In de niet-confrontererende aanpak spreekt het team (alle) leerlingen aan op hun verantwoordelijkheid: wat zullen ze doen om het pesten te stoppen? Hoe zorgen ze ervoor dat het slachtoffer er terug bij hoort?
De confronterende aanpak richt zich tot wie pest of meepest. Hun niet-toelaatbaar gedrag wordt genoemd. Pesters krijgen de opdracht zich te verontschuldigen en ervoor te zorgen dat het pesten stopt.
Incidentenaanpak = maatwerk
Niet-confronterende aanpak |
Confronterende aanpak |
---|---|
Individueel niveau
|
Individueel niveau
|
Groepsniveau
|
Groeps- en klasniveau
|
Klasniveau
|
|